Lyxledigt

I hela tre dagar har jag så gott som ledigt nu och det känns riktigt lyxigt. Vara hemma-hemma och göra i princip vad jag vill. Var uppe redan 7 imorse för hundpromenad och tenta. Dagens aktivitet (den sistnämnda) får mig att fundera på det här med salstentor. Jag kan inte riktigt ta det på allvar. Eller jo, givetvis på det sättet att jag behöver fixa dom för min utbildnings- och betygs skull, men för övrigt känns det som ett så otroligt förlegat sätt att ta till sig kunskap och sen bara spotta ut den. I mitt, och de flesta andras, kommande yrken är det knappast så att arbetssituationer kommer se ut så att man på en bestämt tid i ett övervakat rum måste kunna saker och ting utantill. Jag tror inte på metoden att trycka in (memorera) kunskap och under stress trycka ut det. Fram med mer diskussioner, hemtentor och mer fritt tänkande.


Kommentarer
Postat av: e

Där håller jag med, eller som vi fick.. vi fick ha med oss anteckningarna till en del tentor, dom menade på att allt detta ska man inte kunna utantill, man ska kunna gå till ett "facit".

Postat av: Fanny

Det är därför PBL är fantastiskt. :)

2009-08-28 @ 16:30:12
Postat av: Sanna

Kan inte annat än att hålla med. Har själv läst till högskoleingenjör och på de tekniska utb är det nog ännu vanligare med salstentor. Suger faktiskt...

2009-08-30 @ 15:09:48
URL: http://sansai.blogg.se/

Kommentera här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback