Skolstart + fortsättning Dagbok från Kiruna

Efter tre månader var det dags för skola idag igen. Kul att träffa klasskompisarna och kursen kommer nog bli väldigt intressant, däremot har jag glömt bort hur man gör när man koncentrerar sig på föreläsningar (särskilt på sådana som är fyra timmar långa).

Vart inte klar med helgen i vildmarken så jag kör på med fortsättningen nu!

I lördags var vi på stan. Kiruna city är litet, så litet att där varken finns H&M eller McDonalds men självklart lyckades jag med lite shopping i vilket fall. För ett par dagar sedan tänkte jag att jag skulle vilja ha en jeansjacka och vad hänger inte på Mera Modes rea-avdelning om en ljus jeansjacka för 150 kronor, i rätt storlek till och med. En laxmacka och te blev det till lunch på värsta mysiga fiket Safari.

Strax före vi skulle åka ut till Stugan börjar det spöregna och hagla. I Kiruna är detta dock inget som stör en friluftsupplevelse så vi körde iväg mot Paksuniemi där det helt magiskt var klar himmel. Därifrån tuffade vi fram med båt ut till stugan. Grillning, fiske och bastubadande stod på schemat. Där är så otroligt fint så både A och jag gick lös med kamerorna och bara njöt. Jag kan nog inte tänka mig något mer norrländskt än en stuga mitt ute i skogen, vid älven, utebastu, båtar, kaffe kokat på gasolspis och grillat över eld till middag.







När vi kom hem var det sömnigt efter all friskluft så vi hyrde film och åt varma mackor med godis som efterrätt.

Söndag, igår alltså, var hemresedagen. Klockan ringde vid halv nio men då hade jag redan varit vaken en timme, peppad för att åka ner i gruvan. M, sambon till S jobbar delvis där nere så han hade en ordentlig sightseeingrunda för oss. Känslan när man börjar åka ner i mörkret är inte extra behaglig. Jag satt på helspänn och kramade A´s arm med en känsla av att allt skulle rasa på oss där i mörkret. På 775 meters djup var det avstigning och det är rätt coolt, där nere finns som vanliga kontor och grejer. Efter botten åkte vi upp till den absoluta toppen där utsikten var helt fantastisk. Om ni har sett filmen Solstorm så är det tydligen över fåran här på bilden nedan som dom kommer inflygandes (har själv inte sett den).





Hemresan sen var LÅNG. Åtminstone halva färden satt vi för trötta för att ens orka säga något vettigt, skrålandes med alldeles fel texter till den radiokanal vi lyckades få in. Vi tog dessutom något av en omväg för att åka förbi Jockfall, på vägen dit fick vi se massvis med små söta byar (varav en hade en väg som hette Korv-Pelles väg, haha, så himla festligt att ha det som adress). Så avslutningsvis, Jockfall:


Kommentarer
Postat av: Lovebirdie

På jobbet... Men nu är han hemma! :)

Postat av: Fru Evelina

åh vad fina bilder, måste vara häftigt där uppe? hade ni varit där innan eller hur var det?

hoppas det går bra i skolan nu när det varit sommarlov =)



kram

2008-09-01 @ 19:28:45
URL: http://evelinas.blogg.se/
Postat av: Fanny

Åh! Hembygden! :'(

2008-09-01 @ 19:35:46
URL: http://psykologiskt.blogspot.com
Postat av: Petra

Guuuuuuuud så mysigt!! Längtar dit. Så himla romantiskt och mysigt med stuga vid en sjö. Och bastu...

2008-09-01 @ 20:52:18
URL: http://egokick.blogspot.com
Postat av: Linda

Åh vilka fina bilder! Jag skulle också vilja åka upp till norra norrland, verkar så fint där uppe!!

Vad pluggar du till?

2008-09-01 @ 22:11:24
URL: http://ndail.blogg.se/
Postat av: Linda

Ja, han är världens finaste :)

Nicki är söt på bilderna här ovan, visade precis min sambo!

Nja, vi jobbar rätt så olika tider, och det har ju sina fördelar nu! Så ingen kommer vara hemma på heltid, men vi kommer skiftas om i början, så att han slipper vara hemma själv.

Hur gjorde ni?

2008-09-01 @ 22:15:24
URL: http://ndail.blogg.se/
Postat av: Katja

Jag har också glömt hur man koncentrerar sig! fina bilder :)

2008-09-02 @ 21:41:07
URL: http://candygal.blogg.se/
Postat av: JoHo

Åh, vilka fina bilder! Ser verkligen ut som om ni hade en jättemysig helg, vad härligt! :D

2008-09-02 @ 22:30:35
URL: http://www.snartvuxen.blogspot.com

Kommentera här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback