"Det händer inte mig.."

Nä, det är ju så man tänker. Men enligt både polis och banken är detta ett inte alls ovanligt brott nuförtiden. Som tur är så ersätter banken en för den här sortens förlust om det inte är så att man varit grovt oaktsam. Och det har jag inte. Kvarstår gör ändå att jag är förbannad, och som privatperson kan man inte göra mycket. Jag får såklart inga uppgifter om vem och var som skulle kunna ha gjort det. Synd. Hade jag kunnat så hade jag spärrat leveransen av de saker dom beställt, och skickat ett paket med Nikkis bajs istället.

Så min uppmutran till er, och till mig själv hädanefter (saxat från
polisen.se):

"Hur kan du skydda dig?
  • Det kan vara svårt att se att en uttagsautomat är manipulerad. Om automaten ser annorlunda ut eller om knappsatsen eller kortläsaren går att vicka på bör du välja en annan uttagsautomat.
  • Skydda din kod. Dölj fingrarna när du slår in koden.
  • Minska skadeeffekten (om bedragarna skulle få tillgång till kortinformationen) genom att ha ett särskilt konto knutet till betalkortet, med bara de pengar som ska användas för köp och uttag med betalkort.
  • Kontrollera då och då vad som sker på dina konton så har du möjlighet att upptäcka köp eller uttag som du inte har gjort".

Och till sist.. oavsett var det gäller så kan det nog vara bra att ha i åtanke att saker kan visst hända mig. Inte så att man går runt och är rädd för allt, men försiktighet skadar inte.


Kommentarer
Postat av: Louise

Tack så mycket! :)
Aha.. Också rosa då?
Usch ja.. Det förstår jag..
Mmm.. Det är klart.. Har de lyckats klura ut ditt kortnummer så kan de nog lista ut resten också =/

Postat av: Katja

dumma banker! dom borde ha bättre koll på sina automater tycker jag! :P

2008-02-27 @ 16:53:43
URL: http://candygal.blogg.se
Postat av: Frida

Fan vad surt hörru du. Tur att banken ersätter en för det kan ju bli riktigt illa annars. Men vad frustrerande att aldrig få veta vem som gjort det!

2008-02-27 @ 17:46:30
URL: http://frida07.blogg.se
Postat av: Helena J

Du har alltså råkat ut för skimming eller vad dom kallar det?

2008-02-27 @ 18:07:34
Postat av: Louise

Mmm.. Och en jävligt stor idiot också :/
Hur her det gått? Har du polisanmält och så?
Jag hoppas det.. Det är ju de som är hela grejen! :) Hehe..
aww.. Jag läste de sen lite längre ner.. Supersöt verkligen!
Vad händer hos dig ikväll?
Kram

2008-02-27 @ 18:30:53
URL: http://rosaochfluff.blogg.se/
Postat av: Anna

Helena: Ja, precis..jag tror det kan kallas så med.

2008-02-27 @ 18:31:29
URL: http://skaninginorrland.blogg.se
Postat av: Catrine

trevlig kväll!!

2008-02-27 @ 18:49:43
URL: http://catrineakrin.blogg.se

Kommentera här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback