Dagbok från Kiruna (torsdag - fredag)

Efter 60 mils körning är vi nu tillbaks i söder, dvs Umeå och vi är båda helt slut efter en fullspäckad men samtidigt mycket trevlig helg. Minidatorn och kameran var med, så enjoy!

"Drygt två timmar efter att vi satte oss i bilen och vi har nyss passerat Skellefteå. Som en liten krydda på resan har det börjat regna. Jag blir inte förvånad om det väntar snö på oss i Kiruna. Det är ju faktiskt snart september.

A kränger daimkulor medan jag försöker hålla mig på den hälsosamma linjen med min Ramlösa blåbär, men ni ska veta som jag längtar till middagsstoppet; jag ser framför mig en stor burgare med flottiga pommes och smältost till..

Den enda radiokanalen vi får in är Lugna melodier, så långt ifrån köra-långt-musik man kan komma. Höll på att somna fem gånger om bara under Unbreak my heart.



Jag får verkligen kämpa med orden, den här datorn är lika liten som en pocketbok så fingrarna vill placera sig helt annorlunda än hur det här puttefnask-tangentbordet är skapat. Framförallt varenda tilltänkt a blir istället ett s.


Folk här uppe kan INTE köra i rondeller har vi fått bevisat för oss. Den ena stannade mitt i rondellen för att släppa fram oss. Den andra, som skulle in i rondellen tittade åt vårt håll men körde ändå på. Självmordsbenägna typer.

Det här tar mig tillbaks till Malmö när Sirpa (som vi är på väg till) skulle köra till Malmö strax efter hon hade fått sitt körkort. Oj utropar hon när vi kommer till utfarten från Lund.. -du Anna, jag har aldrig kört i en rondell.. det finns ju knappt några i Kiruna.


20.00 torsdag kväll. Cd-spelaren går varm med en gammal repig dansbandsskiva jag hittade i handsfacket. A låtsas inte känna vid den men kan samtidigt inte hålla sig från att digga som en galning när låtarna är tillräckligt svängiga.

  Det gick inte så bra för oss i Luleå. Tanken var att 1) gå på toa 2) rasta Nikki och 3) äta. Det sistnämnda gick utan problem. När vi sen ville göra våra behov där på Sibylla visade det sig att dom inte hade någon toalett. Ok, vi rastar Nikki och så hittar vi ett nytt ställe. Då inser vi att det har vi glömt hemma. Virrar oss fram till Ica Kvantum för att köpa ett gräsligt koppel och där hittar vi även en kundtoalett. Så nu är vi på väg igen och har några mil kvar till Gällivare. Vi är omgivna av träd. Och träd. Och ännu mer träd. Ibland skymtar vi en älv eller en sjö bakom träden och vrålar åhhh vad fint i kör. Jag försöker fotografera men hinner för det mesta inte längre än att sträcka ner handen mot väskan innan den vackra vyn är spårlöst försvunnen.




Fredag (är det va?), i sängen med ett porlande akvarieljud i bakgrunden som gör mig kissnödig. Idag åkte vi de fem milen som det är till Nikkaloukta och beundrade den storslagna naturen. Så förbannat fint! Vyerna över fjället, luften, lugnet.. det är helt otroligt. Till middag serverades det egenfiskad harr med norrbottnisk potatis och smörsås med gräslök. Två glas vin efter det och nu kommer vi sova gott.

Idag har vi alltså fått uppleva norrländskt wildlife, och ännu mer wild blir det imorgon då vi ska ut till Stugan, en sådan man inte kan ta sig till med bil. Jag har varit där förut fast på vintern, så jag vet ungefär vad som väntar. Skillnaden, förutom snön då, denna gången är att vi har med oss en liten argsint hund som ska lyckas komma överens med de två hundarna som redan är där."




Kommentarer
Postat av: Sara

Verkar som att ni har haft en bra semester! Härliga vyer, såna kan man hämta mycket kraft o energi ifrån tycker jag. Ha det bäst och sov gott inför imorgon! ses!

Postat av: Petra

Gud, så härligt. Nikkaluokta är för mig välbekanta omgivningar och på fredag åker vi upp, ska dock inte stanna länge i Kiruna. Vi fortsätter mot Narvik och sedan ska vi vandra därifrån in till Sverige.

2008-09-01 @ 08:09:59
URL: http://egokick.blogspot.com
Postat av: Linda

Åh vilken underbart fin bild den där på vägen och sen ser man fjällena långt borta!!

har ni haft de bra? :)

2008-09-01 @ 08:30:53
URL: http://ndail.blogg.se/
Postat av: Ellinor

Kiruna, de tär fan långt upp alltså!

2008-09-01 @ 08:36:39
URL: http://sharpen.blogg.se/
Postat av: HannahSthlm

Ha otroligt mysigt det ser ut:)!

2008-09-01 @ 12:32:03
URL: http://hannahsthlm.blogg.se/
Postat av: Lovebirdie

Det är som Norrland ska vara! :)

2008-09-01 @ 16:36:54
URL: http://lovebirdie.blogg.se/
Postat av: stina

vikken söt vovve..är d en japansk spets?

2008-09-04 @ 23:21:12
URL: http://kittygitty.blogg.se/

Kommentera här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback