China Blue

Såg dokumentärern China Blue på Kunskapskanalen igårkväll. Idag är jag inte så shoppingsugen. Den handlade om framförallt en jeansfabrik i Kina där dom i hemlighet filmade. Många av tjejerna som jobbar där är unga och borde inte jobba. Någon gång jobbar dom upp mot 30 timmar i sträck och det är kallt därinne, dom både arbetar och sover fullt påklädda i ytterjacka. En av tjejerna berättar hur hon brukar drömma sig bort.. hon undrar också vem dom här stora människorna är som ska ha jeansen. En dag lägger hon ett brev i en jeansficka där hon berättar vem hon är och att det är hon och hennes kompisar som har gjort jeansen. Det fick mig tårögd, av hur orättvist det är.

Man får också fabriksägarens synpunkter, en fd polischef som startade fabrik. Han anser att han måste se till produktionen i första hand och att arbetarna mest är lata, tjuvaktiga och kräver för mycket. "Jag ger ju dom gratis nattmat, det borde dom vara tacksamma för.."  som han säger någon gång.

Som en parantes: vad är det för lustig typ som är programledare för Hållbart.. jag kunde inte fokusera en enda sekund på vad gästerna sa i efterdiskussionen pga alla miner och rörelser han hade för sig..

Kommentarer

Kommentera här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback