Yrkesval

Att gå den utbildningen jag gör nu har inte alltid varit självklart för mig. En del har sina drömmar som de har hållit fast vid sedan de var små - och blir det sen.
Fram tills jag var kanske 18 så var jag helt säker på att jag skulle jobba inom turismbranschen. Jag praktiserade/sommarjobbade på resebyråer och hade stora planer. Redan som pytteliten lekte jag resebyrå och tvingade på familjemedlemmarna att beställa resor från mig där jag satt med mina Ving-kataloger och bläddrade.
Idag kan jag tycka att det är tur att jag inte investerade pengar (i form av utbildning) inom den branschen eftersom jobben blir allt färre och färre på grund av internet.

Hursomhelst, sen bestämde jag mig för att bli studie & yrkesvägledare. Men min arbetslivserfarenhet räckte inte och jag ville börja plugga då, inte om ett tag. Började kika runt efter andra utbildningar och läste på mer om Socionomprogrammet och blev allt mer och mer nyfiken på det. Arbeta med människor, problemlösning, ett brett yrkesområdet...mycket som passade mig. Så jag sökte, kom in, och flyttade till Umeå.

Nu är jag här och trivs väldigt bra. Jag hade kunnat tänka mig många andra yrken med, men ibland gäller det nog att bestämma sig för något och köra på det. Ju mer vi läser så får jag också en känsla av att jag inte hade klarat av att jobba med något ytligt när man kan jobba med verkligheten. Men vem vet, jag kanske tänker helt annorlunda om fem eller tio år.

Blev ni vad ni ville? Eller, vad vill ni bli?

Kommentarer
Postat av: Millan

Jag vill också plugga till socionom, har sökt det till hösten. Så nu är det bara att hålla tummarna på att man blir antagen också. Jag har alltid velat ha ett arbete där man kan göra nytta och hjälpa folk. Kul att höra att du trivs med din utbildning :)

Postat av: Sandra

Svar: Jo jag skojade förut att jag skulle ta bilder på hårdporr =) Å så var det så många som svara så jag fortsatte skoja! :-D
Inte så kul skämt kanske. Hihi!!!
Lycka till med pluggandet!!!
Kram kram

2007-05-09 @ 18:32:08
URL: http://kanelbulle.blogg.se
Postat av: Sandra

Det vart äppel paj =) Den blev uppskattad!
Haha, ja, man måste ju locka med något och porr är ju nåt som folk brukar snegla åt iallafall =)
Så läs på du, har dock inte skrivit nåt intressant på sistone. Inte så djupa saker iallafall ;)
*KRAM*

2007-05-09 @ 18:41:29
URL: http://kanelbulle.blogg.se
Postat av: Åsa

Okej, tack för din åsikt, jag lutar nästan åt den vänstra jag med :) Att den dessutom är mycket billigare skadar ju inte direkt!

Ha de fint:)
kramar

2007-05-09 @ 18:44:17
URL: http://theperfectdress.blogg.se
Postat av: Anonym

du vet ju vad jag vill bli redan =)

men jag har med kollat studie- och yrkesvägledare faktiskt, men det känns som att det är svårt att få jobb som?

kram

2007-05-09 @ 19:19:06
URL: http://evelinastrand.blogg.se
Postat av: Crazypill

tyvärr kan jag inte utreda växter genom internett. Sorry. ;)

2007-05-09 @ 19:37:57
URL: http://crazypill.blogg.se
Postat av: Anonym

oj jäklar! så mkt skulle jag aldrig ge! no no! då kan du inte klippa dig ofta?

jo det lutar ju åt socionom men det dröjer nog ett tag tyvärr! fast sugen är jag =)

nåt spännande på tv:n idag då?

kram

2007-05-09 @ 19:56:30
URL: http://evelinastrand.blogg.se
Postat av: anna

när jag var 6 år ville jag bli polis för jag blev kär i en polis som besökte oss på förskolan. När jag var 10 ville jag bli sagoförfattare. När jag var 13 ville jag bli reseledare, men det gick över rätt så fort, för jag ville sen bli journalist. sen på gymnasiet ville jag jobba inom musikindustrin, vilket jag vill än men vill också jobba med media, och det läser jag nu på universitetet :) så jag är på väg till min dröm! fast jag ska inte bli journalist :) det ska bli andra bullar istället.

2007-05-10 @ 09:34:45
URL: http://lepinkichet.blogg.se
Postat av: Sanna

Var inte allt för säker att du kommer att vilja jobba som socionom när du är klar.. JAg läste till ekonomiingenjör och under hela utbildning kände jag verkligen att det var min grej. Tills jag gjorde exjobbet.. Nu vill jag inte alls jobba som det utan har kommit på att sälja grejer på siba är skitkul och trivs super med det :) Men man har iaf en fin utbildning att falla tillbaka på om man ändrar sig igen :)

2007-05-10 @ 16:07:20
URL: http://gwanii.blogg.se

Kommentera här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback