Resdagbok, från Skåne till Norrland med bil

Måndag, klockan är 13.54 och vi kör in mot Jönköping. Vi har satt på cd-boken ett par omgångarna nu, första gången somnade jag och andra gången kom jag fram till att jag ska låna boken istället. Vill helst inte att A ska somna framför ratten heller. Pappa ringde nyss och meddelade att det är 15 grader i Umeå. 15 GRADER - det är vinter! Nu när vi vant oss vid 45 grader i skuggan (vad det känts som iaf). Nu ser vi Vättern till vänster om oss, Huskvarna till höger och här är verkligen vackert. Då är vi alltså snart i polkagrisstaden Gränna. På nerresan köpte vi en jädrans massa polkagrisar i olika smaker som jag nu när jag tänker på dom knappt vet vart dom försvann faktiskt..så no more polka-pigs nu.

Efter en isglass och turiststopp med kameran närmar vi oss Linköping. Där fanns en borg av något slag som jag kände att det var min turisterliga plikt att fotografera..   
                                                                         

Jag kom på en extremt spännande billek som hette Räkna flaggorna. Kom upp i 10 sen tröttnade jag. A tog konstigt nog inte leken på allvar..nu får jag använda fantasin och komma på något mer engagerande.
För ett par mil sedan fick vi ett ryck och sa - Vi bara kör, vi skiter i att stanna på vägen så kommer vi hem någon gång inatt! Men nu börjar A sucka och flåsa här bredvid mig och jag misstänker att suckandet kommer vara betydligt värre om sådär 20 mil ytterligare..

15 mil till Stockholm, A är och kissar, Nikki och jag är kvar i bilen. Jag sitter med dörren öppen och njuter av eftermiddagssolen. Har kommit på en fenomenal idé på en ny lek: Räkna tyska bilar! Det kommer hålla oss sysselsatta utan minsta vila. Bredvid parkeringen (appropå tyskar) sitter två busslast med tyska turister, samtliga i åldern 60 +, dom dricker kaffe och ler uppfodrande mot oss ungdomar. Så charmigt så. När jag blir äldre ska jag också åka på pensionärsresor runt om i Europa och världen.



En smaklös pyttipanna-middag har ätits i Järna. På denna rastplats möttes vi av ungefär 30 MC-knuttar från Finland iklädda läderställ. Nu börjar vi alla tre se fram emot att komma fram till Skutskär och Therese. Framförallt Nikki skulle jag tro..hon står med huvudet tryckt mot burgallret och tittar surt på oss..hon undrar förmodligen vad fan det är vi har släpat med henne på. Vi människor sitter här som värsta campingparet med bilen (kombi) fullastad och varsin plastmugg med termos-kaffe i näven. Det ska börjas i tid!



Tisdag 11.40. Ju längre upp i landet vi kommer desto kallare och molnigare blir det. Nu är vi strax norr om Gävle och det är 14 grader kallt. Igårkväll kom vi till Therese vid 20-tiden och efter diverse dramatik så kikade vi lite på tv och drack lite kaffe för att sedan sova ut. Lagom till att vi gick och lade oss så började det blåsa som tusan, blixtra och dundra. Åska har jag inga problem med men blixtar gillar jag INTE. Klamrade mig fast vid A och höll tummarna för att blixten inte skulle välja vårt hus att slå sig ner i.
Bilen ser ut som en soptipp allvarligt talat, det ligger McDonaldspåsar från igår, kläder utspridda överallt, diverse vattenflaskor, två termosar, snusdosor, tidningar och så vidare.. Jag får knappt plats med fötterna här fram.

 

Bokstavligen talat: jäkla skit! Det är inte kul att inte må bra i magen och hamna på en sunkig Preem-mack mitt i ingenstans med bara bås till toaletter där folk springer in och ut. Väldigt ostabilt...jag saknar min egen toalett nu!!
Det är 5,6 mil kvar till Sundsvall där vi har tänkt stanna en stund. Försöker sjunga med till Enrique Iglesias "Hero". Problem 1) Min sångröst kan liknas vid en pubertal kråka 2) Jag är totalt kass på att komma ihåg låttexter därmed blir det mest ett hest ylande.



Runt 17 mil kvar till Umeå i skrivandet stund, nu börjar jag bli seriöst rastlös. Vill hem till lägenheten, Polly, duschen, toaletten, datorn, sängen.. Vi stannade i Birsta och åt wokade nudlar på en kinarestaurang sen skyndade vi vidare. A är extra tråkig nu, jag har föreslagit en massa hurtiga och skojiga lekar men han vill inte. Han vet att han bara förlorar, thats why..moahhha.

Kl. 16.55 Jag älskar motorvägar!! Efter 50-70-90-50 vägar så är 110 helt fantastiskt skönt. Det är nu 7 mil kvar och jag säger härmed adios till dig kära resdagbok!


Kommentarer
Postat av: Ivana

Haha underbart inlägg! Men du, det haaar varit myyycket varmare än idag. Bara så du vet :)

Postat av: Amanda

jag vet!=)
ja dom kostar 980 spänn medans ett vanligt kostar 400 ;/ PLus att Angelica som jag ska med ska till Bulgarien i Agusti så hon måste ju hursom ha ett . Men kanske lika bra att vänta till nästa vecka, inte lika kort varsel :)

2007-06-12 @ 22:26:02
URL: http://girlyliicious.blogg.se
Postat av: Regina

haha njaa, men han fick ingen :P
mysigt inlägg :D

2007-06-12 @ 22:54:29
URL: http://egoina.blogg.se
Postat av: Carolita

Vilket roligt och annorlunda inlägg! =)
Ja det kan man undra, vad är det som fattas om man blir besatt av en mördare? Spänning? Jag vet inte, jag förstår inte...

2007-06-13 @ 00:07:46
URL: http://chululi.blogg.se
Postat av: Sanja

oooh tack så mycke!! =) ja d va d ! =D
kram

2007-06-13 @ 00:10:10
URL: http://sanjavesna.blogg.se
Postat av: Amanda

Jaa :)
Mendu, jag borr också här uppe. I skellefteå :) Och flyget går därifrån Imorn! :) så 600kr från skelleftepå är ett jätte stort Kap, så nu kanske du förstår vrför jag VEKLIGEN vill fara! haha =)

2007-06-13 @ 00:55:06
URL: http://girlyliicious.blogg.se
Postat av: Caroline

Oj jäklar så högt i sverige har jag aldrig varit=) hehe. Svar på dig fråga: Vi har bestämt att flytta ihop snart och båda vill bo i hus=) haha Jag som har eget företag måste ha minst 1rum till det =) Smartast + lägenhet med fickparkering varje dag är ju inte min grej=)hahah Ha en bra dag!

2007-06-13 @ 08:09:41
URL: http://caroline2007.blogg.se
Postat av: Ankie

Vad mysigt med bilresa! Det var längesen jag var ute på någon längre trip i bil...

2007-06-13 @ 08:15:21
URL: http://ihuvudetpamig.blogspot.com
Postat av: Karin

vilken otur.. hehe det borde finnas yatzyklubbar:)

2007-06-13 @ 10:17:16
URL: http://karinolofsson.blogg.se

Kommentera här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback