Sex för alla?

Kom ihåg när jag läste om följande snubbe: http://www.aftonbladet.se/vss/karleksex/story/0,2789,747893,00.html
Och debatten fortsätter, ska handikappade ha rätt till att köpa en kvinnas kropp för att de är sugna på sex? Svaret är väldigt enkelt för mig, nej nej och NEJ! Det är inte Ok för någon.
Jag har diskuterat det här med vänner och funderat på det, såg dessutom ett reportage från Danmark eller Holland där kvinnor som liknade sig med personliga assistenter fick en mindre summa för att utföra och hjälpa sin klient med diverse saker. Det finns alldeles säkert kvinnor som inte ser det som någon big deal - och är det då helt ideellt och gratis så är det ju en sak i sig, det finns kanske människor som vill ställa upp i ngn slags välgörenhetssyfte.  Men är det inte på det viset blir det en fråga om pengar och prostitution kan man alldeles säkert räkna med att det blir en fråga om utsatta som behöver pengar.

Föreställningen om "mäns rätt till sex" finns så inpräntat, utan den föreställningen hade denna debatt troligen inte ens förekommit.. Hur många handikappade kvinnor har ni hört som begärt eller önskat manliga prostituerade? Dom finns säkert, men det är nog knappast en majoritet. För män "MÅSTE" ju ha sex, det är en rättighet oavsett vem som måste användas på vägen.

..Och på vilket sätt skulle det vara mer okej för en handikappad man att köpa sex än en "frisk" man som bara inte har fått till det? Vart ska gränsen gå för vem som är berättigad till människohandel?

Oavsett svaghet har man inte rätt att utnyttja andra människor på vägen till sitt mål,
det Johan Nordansjö önskar sig är så otroligt egoistiskt. Jag avslutar med några väl sagda rader av Louise Eek (sociolog och författare som själv har varit prostituerad) i samma artikel:

-Jag arbetar gärna för handikappades rättigheter. Men statliga bordeller tyder på en unken och beklaglig människosyn där man sätter sina egna sexuella behov i första rummet.
  
Hur tycker du att Johan Nordansjö ska lösa sitt behov av närhet och sex?
  -Jag tycker att funktionshindrade får försöka hitta en partner på samma villkor som alla andra i samhället.


Kommentarer
Postat av: siriusklacken

Tja ! Fin blogg ! Kolla gärna in min blogg.

Postat av: Anonym

Bra skrivet.. som hämtat ur seminariet vi hade i introkursen.. :)

2007-02-15 @ 17:43:16
URL: http://monchichi.blogg.se
Postat av: Lena

"Hur tycker du att Johan Nordansjö ska lösa sitt behov av närhet och sex?"

En liten instickare, hehe där farsan bor.. Gissa vad den byn heter? Jo Nordansjö :) jaja, nice touch

2007-02-15 @ 20:14:13
URL: http://elnasigrid.blogspot.com/
Postat av: Byxornanere

Det är nog väldigt lätt som icke handikappad att ha dessa åsikter.

Både män och kvinnor som lider av olika former av handikapp lider av att inte ha ett sexliv.

Har du läst Johan Nordansjös bok? Efter att jag läst den två gånger så insåg jag att jag stödjer hans uppfattning.

2007-11-17 @ 15:40:03
URL: http://byxornanere.blogspot.com/
Postat av: Byxorna Nere

Är det skillnad på kroppsarbete och kroppsarbete?

Moralister ser skillnad på att sälja sex och spela fotboll. Båda är kroppsarbete.

I min värld så skall inte staten lägga sig i vad folk vill jobba med. Zlatan är ju en hora på sitt sätt. Han jagar en boll och sliter ner sig kropp som kommer göra honom till handikappad i 40-årsåldern.

Läs hans bok, så förstår du hur pusslet hänger ihop.

Ingen skall dock tvingas in i något.

Jag har genom tidigare yrken träffat på de som sålt sex. Det finns de som gör det och mår bra av det. Skrämmande kanske för de som har en nymoralisk attityd. Dock passar det inte alla. Lika lite som det passar alla att vara polis, läkare eller fotbollsspelare.

2007-11-17 @ 16:10:32
URL: http://byxornanere.blogspot.com/

Kommentera här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback