Vad ska man tro om det här?

Hittade till en blogg som är skriven av en person vid namn Monica Antonsson, som även kallar sig "Bällstahäxan". Hon  har skrivit en bok i vilken hon vill motbevisa att Mia Erikssons (Gömda och Asyl) berättelser skulle vara sanna. Hennes blogg är rörig och jag får inte en särskilt trovärdig känsla av det hela. Jag vet såklart inte vad som är sanningen men tycker att det är helt irrelevant huruvida Mia skulle ha haft 4,8 eller 2,7 i slutbetyg på gymnasiet. De här böckerna har fått så många att öppna ögonen för mäns våld mot kvinnor, och det är väl ändå viktigare än vad Mia haft för betyg? Samtidigt kan jag inte låta bli att vara lite nyfiken på vad hennes påstådda bevis mot historien är..

Kommentarer
Postat av: LindaLinda

hm..förstår inte riktigt..

men iaf, dom där böckerna är grymt bra.

Postat av: Anna Phe

Precis! Om man tänker så är det säkert helt ok, men jag kan nog inte jämför med org, inget mäter sig med det :)

2008-11-13 @ 01:53:23
URL: http://annaphe.se
Postat av: Katja

Whaat! Har du missat ett inlägg med maat som min älsk gjort till mig? :) De va mycke gott iaf :)



skum människa de där!

2008-11-13 @ 09:34:48
URL: http://candygal.blogg.se/
Postat av: Lovebirdie

Varför varför varför... men hallå liksom...

2008-11-13 @ 09:37:11
URL: http://lovebirdie.blogg.se/
Postat av: Anonym

fantastiskt idiotiskt... folk slutar aldrig att förvåna en!

2008-11-13 @ 12:24:34
URL: http://mittlivsomsuperstar.blogg.se/
Postat av: Pernilla

Jag läste också det där för några dagar sen - sträckläste hela bloggen och precis som du säger tyckte jag det var svårt att få ett riktigt sammanhang. Det finns väl dock två aspekter att se på det hela - å ena sidan har boken öppnat upp ögonen på en utbredd samhällsproblematik vilket är högst nödvändigt. Men å andra sidan finns det ingen anledning att överdriva saker för den sakens skull.



Det står trots allt i Gömda att det är en sann historia och då förväntar man sig att allting stämmer överens med händelseförloppet. Saker som att Anders egentligen skulle vara en man från Chile och dylikt - vad finns det för mening att ljuga om en sådan sak? Eller betygen som du säger? Även om det inte spelar någon större roll med betygen, så varför förändra hennes samhällsstatus? Jag reagerade också mycket över det här med att Anders skulle ha försökt mörda Mias ursprungliga man - om det är sant, varför undanhålla en sådan sak - varför förvrida verkligheten?



Jag blev så inne i det här att jag var tvungen att googla vidare och kom in på en annan författares blogg som diskuterade det här. Tydligen hade hon under bokmässan i Göteborg i år stått vid en monter till förlaget av den här omdiskuterade boken och det verkar ligga en stor sanning i det som sägs...tyvärr.



Det har ju varit mycket skriverier kring Liza Marklund den senaste tiden - att hon väljer att jobba med Unni Drogges misshandlande ex-man och lögnerna kring "Paradiset" i Expressen för några år sedan. Så man vet inte? Men en sak vet jag - jag kommer att läsa boken :)

2008-11-13 @ 17:32:24
URL: http://pernillah.devote.se
Postat av: Hanna

Jag vet heller inte vad man ska tro. Jag vill tro att det inte är påhittad för tanken på att ljuga för så många människor om så hemska saker är för mig obegripligt... Jag kommer läsa boken iallafall. Av ren nyfikenhet på hennes sk bevis.

2008-11-13 @ 21:54:51
URL: http://hannafialotta.blogg.se/
Postat av: Zanna

Till Pernilla:

Det är väl inte ett dugg konstigt att förvandla Anders till norrlänning istället för chilenare. Det står ju faktiskt i förordet att man ändrat en hel del detaljer för att huvudpersonerna inte ska kunna identifieras. Självklart skulle det vara mycket enklare att luska ut vilka de var om de skrivit sanningen,att Anders var invandrare från Chile. Glöm inte att det är en småstad det handlar om. Även om kvinnomisshandel är mycket vanligare än vad man tror så finns det inte SÅ många kvinnor i varje småstad som försvinner spårlöst som är gifta just med en chilenare.



Det står i Gömda att allt mannen gjort mot Mia och hennes familj är sant och det är det som räknas. Om du trodde att allt som står angående personernas hårfärg, yrken, ursprungsort o.s.v var sant så förstår jag att du är besviken, men något sådant har författarna heller aldrig påstått.



Och "ändra hennes samhällsställning"?

Visst har en banktjänsteman högre status en en mattant eller servitris, men det är (eller var iaf. på den tiden) båda yrken som enbart krävde gymnasieutbildning. På 80-talet var det många som fick jobb på bank efter enbart gymnasieutbildning med inriktning ekonomi.

Även denna ändring har naturligtvis ett syfte.

Hade Marklund skrivit att det var på en lunchservering Mia jobbade hade naturligtvis många fler identifierat henne.

2008-11-19 @ 21:43:05

Kommentera här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback