Boktips: En viktig verklighet

Läste ut Skändad av Khady Koita idag. En sann historia om författarinnas uppväxt i Senegal - den könsstympning hon blev utsatt för och sedan äktenskap redan som tonåring med en släkting som tog med henne till Frankrike för att vara hans hemmafru och barnaföderska.. Men allt blev inte riktigt som någon av dom hade tänkt sig.

Från Adlibris:
Tre miljoner flickor utsätts varje år för könsstympning i Afrika och Mellanöstern. Men könsstympning är också ett globalt problem eftersom sedvänjan utövas bland invandrargrupper i länder världen
över.
Khady Koïta är en av världens främsta aktivister i kampen mot denna grymma företeelse.
Skändad är hennes personliga vittnesmål om hur hon vid sju års ålder tvingas genomleva den mardrömslika könsstympningen och hur hon i vuxen ålder blir medveten om grymheten i sedvänjan
och väljer att ägna sitt liv åt att bekämpa den.
Khady Koïta är född och uppvuxen i staden Thiès i Senegal, men numera bosatt i Paris. Hon har framträtt i FN och samarbetar med UNICEF och har hela världen som arbetsfält.

image337

Jag har inte vetat mycket varken om könsstympning eller de traditioner och levnadssätt som hon berättar om, så för mig var det en väldigt intressant bok, jag lärde mig mycket. Som i många andra sanna historier är det inget fantastiskt och medryckande språk som används, vissa är sämre och vissa bättre dock, och den här boken tyckte jag kunde bli lite trist på vissa ställe just på grund av hur den var skriven. Ganska lik "En blomma i Afrikas öken."

Kommentarer

Kommentera här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback