Mot strömmen

Jag tillbringar midsommarafton i lugnan ro, solhatten är på, balkongdörren öppen och det osar av renskav i köket. Temat för dagen skulle kunna vara "Norrland möter medelhavet". Stekte upp renskav med kantareller och gjorde färskpotatismos till det. Ett glas gott rödvin, en bok och solen. Grannarna sitter också ute på sin balkong. Det är ett par som är 85 och 90 år, pigga och glada som två femtonåringar en fredagskväll. Det är så fint!

A är saknad idag. Och havet. Under min barndom var midsommar lika med skärgård, midsommarstång och färskpotatis med dill. Ett dopp från bryggan efter lunchen och sedan lekar hela kvällen. Så vill jag att mina barn ska ha det. Dom som ännu inte finns. Jag ser en pimpad fiskebod framför mig, kanske på västkusten eller Gotland.. med vitbetsade trägolv och sovloft. Brygga precis utanför med en liten segelbåt förtöjd. Det blir bra det.

Kommentarer

Kommentera här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback