Tid och sånt

Jag kom att tänka på en sak som gjorde mig lite kluven. Å ena sidan tycker jag det är viktigt med självständighet, väldigt viktigt, men när jag sedan tänker på framförallt förr-i-tidens tradition med hemmafruar så kan jag tycka att det ändå finns logik i det. Inte just att det ska vara kvinnan, det är sorgligt däremot att det har varit (ses till viss mån fortfarande) specifikt som kvinnans roll men det är inte det jag vill komma in på nu. Men om man tänker såhär, de dagar antingen A eller jag är ledig är läget hemma under någorlunda kontroll. Jobbar däremot båda hinns inte ens hälften med. Det bildas sop-, tvätt- och diskberg och stressas med hundpromenader. Tidsmässigt kan det inte vara menat att två personer i ett hushåll ska jobba heltid (och nu har vi ändå inte barn!).

Men så vill vi ha så mycket. Vi vill ha massvis med prylar, kläder, spännande resor och samtidigt tid att roa oss och ha gott om fritid. Det går inte riktigt ihop. Vad missar vi år 2008 i planeringen av våra liv?

Kommentarer
Postat av: Aleya

Det där har jag också tänkt på flera gånger. Vi hinner inte mycket på vardagarna eftersom vi båda jobbar. Vette tusan hur man ska hinna/orka när man har barn.

Postat av: Fru Evelina

ja herregud, bra reflektion där!

men det är kanske så, vi har för mkt saker och för lite tid att använda allt på =)?



kramis

2008-08-24 @ 19:36:45
URL: http://evelinas.blogg.se/
Postat av: Petra

Håller med, heltid plus alla andra åtaganden vi har känns som en omöjlig ekvation...

2008-08-24 @ 21:39:53
URL: http://egokick.blogspot.com

Kommentera här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback