Det är en tuff uppgift vi har

Under de senaste månaderna har jag gått upp ungefär tre kilo i vikt. Det gör inte så mycket i sig, däremot har jag problem med en sak: hälften av mina jeans kan jag inte längre använda. Jeans som jag verkligen gillar och som dessutom är rätt dyra. Slutsats: köp alltid stretchjeans.

Jag funderar på det här kring kroppsliga ideal... Säg att du är på stan eller på en konsert..någonstans där mycket folk är samlade på samma ställe. Det som finns runtomkring dig är förmodligen "normala" kroppar, olika kroppsformer och olika storlekar..det gemensamma för de flesta är att det är mänskliga kroppar. Ofta raka motsatsen till hur idealen ser ut. Egentligen är det en självklarhet för de flesta att de anorektiska idealen är ett sjukt ideal, med tanke på hur de flesta kvinnokroppar ser ut - men även om man hade velat så går det knappt att värja sig från hur vi tjejer "borde" se ut. Och så fortsätter idealen att sätta tjejer i livsfarliga situationer och får så många att må dåligt över sig själva. Det suger.

Hur påverkad känner du dig av media- och modellvärldens ideal? Och hur ser dina personliga ideal ut?


Kommentarer
Postat av: kim

Ser du på topmodel isf vem håller du på? Kolla in på min sida om du vill se vinnaren?

Postat av: Guldregn

Ja strechjeans är toppen =). Jag tycker att alla ska få se ut på det sätt som får dem att må bäst. Jag blir dock arg när jag ser top model och domarna säger till tjejer som redan ser ut som pinnar att de har för stor rumpa och borde tänka över vad de äter. Jag kan stå emot det men unga känsliga tjejer?
Nej det är ingen löpning. Det är en kastrerad hankatt som vi tillfälligt tagit hand om åt en förening som hjälper hemlösa katter. Han skriker så vi blir tokiga...
Jag träffade min pojkvän innan jag flyttade hit. Han bodde i Örebro och vi hade ett avståndsförhållande i ett år innan vi hamnade här tillsammans =).

2007-09-07 @ 10:27:18
URL: http://guldregn.blogg.se
Postat av: Kikki

en snygg kvinnokropp KRÄVER en lagom dos fett. Jag tror inte att jag personligen påverkas så mycket av modellvärldens ideal förutom att jag tycker att de se riktigt osunda ut. Det är liksom inget jag eftersträvar. Däremot tycker jag att modellerna i dove-reklamen har sjukt snygga kroppar! Något som däremot påverkar mig och gör mig irriterad är hårreklamer, Varför har de alltid sååå snyggt hår och ens eget ser ut som en rishög, det ger mig komplex!

2007-09-07 @ 11:27:03
URL: http://kikkisblogg.blogg.se
Postat av: J

Klart att man blir påverkad, dels för de intryck man ser själv men även för att när du tittar på dina medmänniskor så ser du du deras inspiration och ideal(?).
Tråkigt att behöva köpa nya kläder.

2007-09-07 @ 12:05:09
URL: http://starfield.blogg.se
Postat av: Rebecca

Vad fin din bakgrund är, var har du hittat den?

2007-09-07 @ 16:47:02
URL: http://rebeccasoderstrom.blogg.se
Postat av: Evelina

ja stretch är ju bra =)
jag känner mig alltid så himla stor, mest beror det på min längd antar jag, men ändå... några kilon mindre hade varit skönt!
hoppas du haft en bra dag!
händer nåt kul i helgen?
kram

2007-09-07 @ 17:48:27
URL: http://evelinastrand.blogg.se
Postat av: Tessan

Det där med att jeansen börjar bli för små, är för mig iallafall ett tecken på att skärp dig och gör det nu typ. Annars tycker jag att de flesta modeller är alldeles för smala, vilket inte alls ser bra ut. Sen skiner ju alltid personlighetetn igenom, den som mår bra eller inte mår bra av hur de ser ut.

2007-09-07 @ 18:49:07
URL: http://misstessan.blogg.se
Postat av: Kikki

Jag tror att jag har lättare med att inte bry mig sen jag lärde mig retuchera bilder själv. Det är grymt mycket man kan göra som amatör, så som proffs kan man få vem som helst att se supersmal och/eller "snygg" ut.

2007-09-07 @ 20:15:57
URL: http://kikkisblogg.blogg.se

Kommentera här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback