Mina tips för torrisar

♥ Använd inte vanlig duschcreme, utan istället duscholja och mildare produkter som tvättcreme eller vissa babyprodukter.

♥ Jag tycker att Apotekets oparfymerade hudcremer såsom Canoderm fungerar bäst att ha som allroundcreme, dyrare varianter (exempelvis MD Formulations) är bra med men kostar runt 400 kr för 200 ml.

Ansiktscremer är en hel vetenskap, här tycker jag att man måste testa sig fram.

♥ Rengöringsprodukter detsamma, men har man torr hud är det rena döden att använda mousse och liknande som ska sköljas av med vatten. Hitta istället en bra rengöringslotion som inte kräver en kombination med vatten.

♥ Till riktigt torra partier kan det vara skönt att mjuka upp med tex mandelolja.

Torr hårbotten? Apoteket har en serie för det, milt shampo, hårbottensgel m.m.

♥ Jag märker stor skillnad på tvål och tvål. Händerna torkar ut något otroligt om jag använder vissa tvålar. Mycket mjukgörande i och sen använder jag ofta handcreme efter.

♥ För eksem finns det en relativt ny creme som många tycker är toppen: Zona heter den och finns tex
här

Oljor; omega 3, olivkombinationer, flytande Aloe Vera, efamol/nattljusolja osv. sägs vara bra för personer med torr hud och eksem. En extrakick med vitaminer kan vara värt att testa med.

♥ Peeling- masker & cremer har jag inte så bra erfarenhet av, dom jag har provat har mest torkat ut hyn. Däremot en ansiktsborste att skrubba bort döda hudceller och få igång blodcirukalationen med är en höjdare.

♥ Sen har vi det här med mineraloljor, som finns i väldigt många hudvårds- och makeupprodukter. Mineraloljor i hudvårdsprodukter sägs täppa till porer och lägga sig som en hinna på huden - vilket känns mjukt och bra för stunden men förhindrar utsöndringen av slaggprodukter. Om jag kan undviker jag det gärna men det kan vara svårt (och dyrt) att enbart ha produkter utan det.

♥ Vad det gäller makeup och foundations tycker jag att mineralsmink är värt varenda krona. Särskilt I.d´s produkter är helt fantastiska. Parfymfria och "irritationsfria".

Övriga produkter jag tycker om: Försvarets hudsalva, Elizabeth Ardens 8hour creme, Body Shops Shea-bodybutter.

Kommentarer
Postat av: sofia

oj, här fanns ju massor med bra tips! känns nästan som att jag velat ha torr hy, då hade jag vetat vad jag ska göra åt den...;)

Postat av: Evelina

apoteket är så bra till mkt 0)

jaa, just det... Undrar om jag ens kan prata så tidigt? =)fast det är nog värre för dig som har normala tider i veckorna jag har ju ändå "vant" mig vid att gå upp 5 denna veckan! trodde jag aldrig skulle gå!

japp, idol idag! för er med?
kram

2007-10-12 @ 19:32:51
URL: http://evelinastrand.blogg.se
Postat av: olivia

tack för tipsen! själv är jag usel på sånt där..

2007-10-12 @ 19:38:00
URL: http://bloggissen.blogg.se
Postat av: sofia

haha, ja kanske det ;)
nej usch..varför är man inte en av de där lyckligt lottade med "normal hud"? (perfekt hud med andra ord)

2007-10-12 @ 20:41:08
URL: http://millstone.bloggspace.se
Postat av: Junitjej

Ha en trevlig helg!

2007-10-12 @ 21:26:26
URL: http://junitjej.blogg.se

Kommentera här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback