På tapeten

Diksussioner i media kring "utbrytargruppen" i KD som vill starta sitt eget parti med åsikter om totalförbud mot abort. Intressant ämne tycker jag, men extrema åsikter som inte tar hänsyn alls till olika omständigheter och situationer. Abort är en känslig fråga för många såklart, och för mig som aldrig har genomgått det kan jag ha tankar kring det men inte föreställa mig hur det känns att gå genom en abort och vilka tankar som finns i en i det läget. Mina tankar just nu är i alla fall delade.

Å ena sidan tycker jag att ett liv är ett liv. Och kan tänka vidare att vem ger oss egentligen rätten att ta bort ett liv?
Men å andra sidan, ska man föda ett barn till världen om man inte kan ge barnet vad det behöver? Ska en 13-åring behöva föda ett barn mot sin vilja? Nej. Ska en våldtagen kvinna behöva föda ett barn med våldtäktsmannen som far? (vilket ett totalförbud hade tvingat kvinnan till)- Nej definitivt inte. Det är såklart inte det vanligaste scenariot, den största frågan handlar ju om "vanliga" situationer där graviditeten inte är hos varken en 13-årig flicka eller en våldtagen flicka/kvinna.

Överlag tycker jag där att man har rätt att bestämma över sin kropp och sitt liv.. men jag tror att om jag hade fått besked om att jag väntade barn, så hade det krävts extremt mycket för att jag skulle göra abort.

Kommentarer
Postat av: Magdalena

Haha, exakt. Man får bara ont i fötterna. Fast man känner sig lite lyxigare i högre skor. Ha det bra.

Postat av: Carolita

Håller absolut med dig. Totalförbud är inte ngt jag är för det finns många situationer som du nämner då abort nästan borde vara självklart. Sen finns det andra situationer som man har hört talas om tjejer som gjort flera aborter bara för att de inte orkat skydda sig, går helt bort...
Vad är det du pluggar?

2007-07-03 @ 20:13:23
URL: http://www.chululi.blogg.se
Postat av: Sofia

så grymt svår fråga, blir nästan fel hur man än gör... fast totalförbud är jag inte för med tanke på vissa fall som du skrev där.

2007-07-03 @ 20:31:39
URL: http://millstone.bloggspace.se

Kommentera här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback